MUSTAD GROUP, EEN INDUSTRIËLE PIONIER SINDS 1832

Mustad 1832-2017
Als reeds de 7e generatie van de familieonderneming, is het duidelijk dat Mustad een constante factor is in de markt. Al bijna twee eeuwen lang is het merk baanbrekend op het gebied van technologische doorbraken in producten op basis van metaal. De jarenlange expertise van het merk heeft de tand des tijds doorstaan en blijft de industrie van vandaag vormgeven.

Van paardenhoefnagels tot paperclips

Aan het begin van de 19e eeuw was het industriële toneel van Noorwegen uitermate verdeeld. In het land ontbrak het aan de nodige infrastructuur die noodzakelijk is voor de specialisatie van producten.

Een groot deel van de benodigdheden waren moeilijk te verkrijgen, zodat ze, als het mogelijk was, ter plekke geproduceerd moesten worden. Deze omgeving was goed voor de ontwikkeling van bedrijven die alles leveren aan de locale bevolking. Van eten en kleding tot gereedschap, onderwijs en zelfs medische diensten. Het was in deze voorindustriële wereld, in het kleine dorpje Gjövik, waar in 1832 tot 1860 Mustad uitgroeide tot een van de meest voorstaande leveranciers van kleine metalen producten, zoals kabels voor bedrading, spijkers, pinnen, hoefnagels, bootnagels, paperclips, kopspijkers en oneindig veel andere producten die gemaakt zijn van staaldraad.

Employees in an old factory of Mustad

Snelle groei door middel van mechanische vernieuwing

In de tweede helft van de vorige eeuw ontwikkelde Mustad geavanceerde machines voor de automatische productie van hoefnagels. Deze technologische vooruitgang gaf een groot concurrentievoordeel, die een snelle commerciële expansie met zich voortbracht, vooral door de export naar verschillende Europese landen. Tegelijk groeide de handel van vishaken van het bedrijf wezenlijk, dankzij de ontwikkeling van nieuwe productiemachines, gecreëerd door gecontracteerde ingenieurs van de beste Engelse fabrieken in vishaken en de specialisten van Mustad. De verkregen technologische vooruitgang was zo groot dat Mustad al snel op Europees niveau op de markt een competitieve plaats innam.

Hans Mustad, employeesof Mustad in 1908

De moed en de visie van Hans Mustad transformeerde het bedrijf

Zonder twijfel waren in het decennium rond 1880 de commerciële restricties in Noorwegen een groot obstakel voor de uitbreiding van de onderneming buiten haar eigen hoofdkantoor, maar voornamelijk dankzij de moed en het inzicht van Hans Mustad, de derde generatie van eigenaren van het bedrijf, liep het bedrijf vrijmoedig de internationalisatie tegemoet.
Vanaf het begin van 1890 tot aan 1920 namen Hans en zijn zonen meer dan 300 bedrijven over in heel Europa. Moderne installaties worden gebouwd en volledige voorgefabriceerde Mustadproducten zijn op elke belangrijke markt aanwezig. Halverwege de twintiger jaren leidde de Mustad Groep de Europese markt in hoefnagels, met 8000 mensen die hoefnagels fabriceerden op automatische machines in 13 verschillende landen. Tegelijkertijd bloeide de hakenhandel wereldwijd, nieuwe modellen werden bijna dagelijks toegevoegd en nieuwe markten werden bijna maandelijks veroverd. Het verkoopteam van de Mustadhaken reisde over de vijf continenten, tot de meest afgelegen uithoeken van de wereld. De enige andere verkopers die ze in het Amazonegebied, in de Kongo rivier of in Tasmanië tegenkwamen, waren hun collega’s van Primus, die petroleumstoven verkochten, of Singer, die naaimachines verkochten. Op hun hoogtepunt bevatte het assortiment van Mustad producten meer dan 105.000 verschillende soorten en maten haken, om zelfs de meest veeleisende klant tevreden te stellen.

Mustadfors 1930

Een bedrijfsstructuur die de tand des tijds doorstond

Tijdens de beginjaren van deze uitbreiding definieerde de groep haar basisstructuur, die bijna volledig intact is gebleven tot de dag van vandaag. Unieke merken die bestuurd worden door sterke en hard werkende managers met betrokkenheid bij de dagelijkse gang van zaken.

Alle producten konden tegen lage kostprijs worden geproduceerd en in kleine hoeveelheden. Alle producten en fabrieken werken op een kleine, specifieke markt met als doel zich om te vormen tot leiders in de desbetreffende sector door middel van hoge kwaliteitsproducten en diensten. Bovenal moeten de producten duurzaam zijn en dienst doen aan een kleine groep klanten die een lange termijnrelatie met hun leverancier zoeken. Dit zijn de klanten die de hoogste waarde in kwaliteit, vertrouwen en service vertegenwoordigen. Zij zijn ons verleden, ons heden en onze toekomst.

Veel fouten en veel successen

Tussen de twee wereldoorlogen en tot de dag van vandaag, heeft de groep voortdurend nieuwe producten ontwikkeld of gekocht, en concurrentie overwonnen, met de intentie om altijd in de voorhoede te staan. Na veel vergissingen en veel successen bewaart Mustad haar zelfde basisstructuur. Deze structuur heeft haar waarde bewezen door grote economische crises te overleven in tijden van oorlog en vrede. Zelfs na de Tweede Wereldoorlog toen het bedrijf al zijn fabrieken achter het ijzeren gordijn verloor (bijna twee derde van haar activiteiten en 8.000 werknemers) maakte haar decentrale structuur en onafhankelijkheid het mogelijk dat de rest van de organisatie overleefde en groeide.

Triomfen en alles dat ons heeft doen lachen en huilen!

De belangrijkste technologische uitvindingen die het succes van de groep hebben gevormd, waren allemaal op het gebied van de metaalindustrie.
Beter gezegd, in kleine metaalonderdelen en in het bijzonder artikelen gemaakt van staaldraad, hoefnagels, haken, schroeven, vorken, naalden, kopspijkers, bootnagels, gereedschap om te kaarden, constructienagels, paperclips, pinnen, bevestigingsmiddelen, gietijzeren nagels, uitlijningsschroeven voor kolenmijnen en nog veel en veel meer. Creatief, klantgericht en een innovatieve instelling is altijd onderdeel geweest van ons DNA.

Andere innovaties

Er waren andere innovaties, ondanks dat deze bijna uitliepen op een ramp, maar toch, er waren ritsen ontwikkeld door de ingenieurs van Mustad, die op een gegeven moment een heel belangrijk product waren voor het bedrijf. Net zoals hydraulische deurdrangers, goten en schroeven. Verrassender misschien waren de scooters, grasmaaiers, automatische zand-, zout-, en mestsproeiers en een elektrische wc-brilverwarmer. Andere producten, met meer succes, waren houtkachels (meer dan 75 jaar gefabriceerd door het bedrijf), koekenpannen, wafelijzers, bijlen, en andere huishoudartikelen.

Mustad Margerin factory

Mustad Margarine

Een ander product dat een belangrijke plaats inneemt in de geschiedenis van het bedrijf, is margarine. Gelijktijdig en totaal onafhankelijk van de heer Pellerin uitgevonden aan het eind van de vorige eeuw.
Dit product werd uiteindelijk in 1996 verkocht door onze zusteronderneming Mustad Industrier in Oslo, Noorwegen, nadat het bijna een eeuw lang een belangrijke tak van de groep was.

Clarin Mustad

Op de lijst van rare producten presenteren we met trots een kleine afdeling met praktische producten, uitgevonden door Clarin Mustad, de eigenaar van de vierde generatie met zijn vier broers. Hij was ingenieur en het brein achter de ontwikkeling van de hoefnagelmachines, machines voor vishaken (uitgevonden met een misschien nog briljantere uitvinder: Makus Topp) en machines voor schroeven. Maar dit is niet alles!

Clarin was zeer gesteld op persoonlijk comfort, hij creëerde een wc-bril met elektrische verwarming in 1915, gevolgd door iets dat nog veel ´belangrijker´ was: een onder de toiletpot ingebouwde afzuiger. De waterski’s met stokken uitgerust om op de fjorden te lopen, waren één van zijn andere ideeën. Het waren lange drijvende pontons met verstelbare schaatsen die stegen wanneer de ski weggleed naar voren en daalde om zich aan het water ‘vast te grijpen’. De stokken hadden de vorm van klokken aan de onderkant met een zwevende kamer en een geperforeerde rand eronder. Zijn kinderen liepen regelmatig met deze ski’s over het eiland dat voor hun huis gelegen was, totaal meer dan 5 km. Allergisch zijnde voor het verspillen van goede materialen, ontwikkelde Clarin ook een semiautomatische scheermesjesslijper (waarbij hij waarschijnlijk evenveel mesjes verbruikte als het gebruik van wegwerpscheermesjes voor 50 jaar).

De beroemde Mustad 6 wieler

Eén van de meest gewaardeerde uitvindingen van Clarin Mustad waren de automobielen, waarvan hij er verschillende heeft ontwikkeld.
Het belangrijkste was misschien wel het voertuig van 3,4 ton en 6 wielen, waarvan twee stuks werden gebouwd tussen 1917 en 1919. De auto had een compleet convertibele carrosserie voor de zomer en één voor de winter waarbij de bestuurder buiten zat en de inzittende binnen in een grote ruimte met gordijnen voor de ramen, lampen en zeer fraaie bekleding. Het mobiel had een dubbele as achter en een enkele as voor. De eerste achteras draaide samen met de voorwielen, terwijl de tweede onbewegelijk bleef. Het idee van de 6 wielen was dat dit systeem de slijtage van de banden en de weg zou verminderen, beide waren van zeer slechte kwaliteit in die tijd. Om dit monster stabiel te houden in kuilen en zwenkingen had de auto de eerste torsiestangen met gestabiliseerde veerdempers.

Mustad motors and cars

De eerste versie

De eerste versie van de motor van het voertuig was ontworpen en gepatenteerd door dezelfde Clarin Mustad. Het was een motor zonder kleppen, van vier cilinders en 4-takt, op benzine en 80pk. De kleppen waren vervangen door twee wiellagers die de helft van de omtrek van de cilinder bestreek. Eentje ontbrandde wanneer de andere doofde, en hij had twee gaten aan de zijkanten voor de ventilatie. Het patent werd verkocht en de beroemde Franse auto Clayette, was uitgerust met deze motor gedurende vele jaren. Uiteindelijk bleek het resultaat betrekkelijk inefficiënt door de snelle slijtage van de met elkaar verbonden wiellagers en uiteindelijk raakte hij in de vergetelheid, samen met andere gefaalde ideeën.

Een bewegende koplamp om een beter zicht te hebben!

De auto had ook een koplamp in het centrum die samen met het stuur bewoog om het zicht te verbeteren in de bochten (een idee dat later werd gekopieerd door de Citroen SM van 1960)
Daarbij, wanneer de band lek ging, stopte de bestuurder en drukte op een knop en de band in kwestie ging automatisch omhoog. Om de band op te pompen, werd een bougie vervangen door een speciale plug zodat de compressie van de motor de band oppompte. Dit zijn maar een paar van de 20 vernieuwingen die in deze auto opgenomen waren. De auto kon niet sneller dan 80 km per uur, maar Clarin wilde sneller. Een paar jaar later bouwde hij een motor met zes cilinders en 120pk, welke een maximale snelheid had van 120km per uur bergafwaarts. Clarin bemerkte dat de auto sneller ging op regenachtige dagen, daaruit concludeerde hij dat de verbrandingsmotor beter werkte in een vochtige omgeving (de auto werkte op brandstof laag in octaan, ongeveer 60 octaan). Zo bedacht hij een luchtbevochtiger voor de carburateur, die uit een kleine watertank bestaat met een normale kerosine lampenlont, die langs de luchttoevoer liep. Het lukte om de auto harder dan 120 km per uur te laten rijden, zelfs op zonnige dagen.

De eerste lifters in Noorwegen

De auto was erg geschikt voor een grote familie, het had 11 zitplaatsen. Een bijverschijnsel hiervan was de komst van de eerste lifters in Noorwegen. Elke morgen, terwijl meneer Mustad de 15km van zijn huis naar zijn kantoor reed, kwam hij een groep van negen personen, zittend aan de voet van de heuvel, tegen, wachtend opdat hij ze mee zou nemen in zijn grote en comfortabele auto naar Oslo. Hij weigerde nooit, zo hadden ze het beste vervoer van de stad zonder kosten. Vaak zei meneer Mustad tegen hen dat ze niet afhankelijk van hem moesten zijn om zich te verplaatsen, wat te doen als hij een dag ziek zou zijn, zij zouden te laat op het werk verschijnen en dat was een onvergeeflijke zonde. Maar zij antwoordden steevast dat ze zich geen zorgen maakten, omdat meneer Mustad, zo bezorgd als hij was, vast en zeker een chauffeur zou sturen om hen naar Oslo te brengen.
Deze situatie stoorde hem zo erg dat hij een totaal nieuwe auto ontwikkelde om hen een les te leren. De auto werd bekend als de ‘egoïst’ en had alleen één zitplaats en een versnellingspook tussen de benen, met een hele kleine ruimte onder de stoel, net groot genoeg voor een dunne aktetas.

Op een morgen zorgde hij ervoor dat zijn chauffeur zijn vrouw, al zijn kinderen, hun kindermeisjes en andere familieleden meenam naar de voet van de heuvel waar ze zich achter de bosjes verschuilden. Precies op hetzelfde tijdstip als altijd verscheen meneer Mustad in zijn fantastische nieuwe uitvinding. Hij wuifde beleefd naar de lifters. Vanaf deze dag reisden ze per openbaar vervoer naar de stad.